مردان دو برابر بیشتر از زنان احتمال دارد بر اثرCOVID-19  جان خود را از دست بدهند

29 آوریل 2020 - گزارشات قبلی نشان داده اند كه مردان احتمالاً دچار علائم شدیدتری در اثر ابتلا به بیماری COVID-19 می شوند و همچنین احتمال مرگ آنها در اثر عوارض این بیماری بیشتر است. حال یک مطالعه جدید این یافته ها را تأیید کرده است. این مطالعه با عنوان "تفاوتهای جنسیتی در بیماران مبتلا به : COVID-19 تمرکز بر شدت و مرگ و میر" در جدیدترین شماره ژورنال Frontiers in Public Health منتشر شده است.

بیماری همه گیر COVID-19 که بر اثر سندرم حاد تنفسی کروناویروس 2 (SARS-CoV-2) در سراسر جهان شایع شده است، به ویژه برای افراد مسن خطرناک است. علاوه بر این، تجربه نشان داده است در افرادی که دارای بیماری های هم آیند شدید و جدی مانند فشار خون بالا، دیابت، بیماری قلبی، بیماری کلیوی و غیره هستند، بیماری COVID-19  شدیدتر است. با افزایش تعداد موارد ابتلا به COVID-19 ، فشار بیش از حدی بر سیستم مراقبت های بهداشتی وارد شده است.

دکتر جین کوئی یانگ، پزشک بیمارستان تونگورن پکن در چین و نویسنده اصلی این تحقیق، گفت: ما متوجه ی روند مشخصی در مردان در بین بیماران در حال مرگ شدیم. ما دریافتیم که مبتلایان به بیماری های قلبی، بیماری تنفسی و بیماران مرد، به احتمال زیاد می میرند. وی توضیح داد: در اوایل ژانویه ، ما متوجه شدیم که تعداد مردانی که از COVID-19 می میرند از تعداد زنان بیشتر است، که این سوال را ایجاد نمود که آیا مردان مستعد ابتلا به بیماری یا مرگ بر اثر COVID-19 هستند؟ ما فهمیدیم که در هیچ مطالعه ای تاکنون تفاوت جنسیتی در بیماران COVID-19 ، بررسی نشده است، بنابراین تحقیقات را آغاز کردیم.

محققان توضیح دادند: دلیل این که برخی از افراد بیشتر در معرض خطر COVID-19 شدید و مرگ بر اثر این بیماری در مقایسه با دیگران قرار دارند، هنوز مشخص نیست. این مطالعه ی جدید برای اولین بار تفاوت جنسیت در عفونت COVID-19 و همچنین احتمال مرگ ناشی از این بیماری را بررسی نموده است. هدف از این مطالعه "مقایسه ی شدت و مرگ و میر بین بیماران مرد و زن مبتلا به COVID-19 یا SARS ، بود. محققان برای این مطالعه داده های مورد نیاز را از سه منبع استخراج کردند:

         یک مجموعه از موارد که در آن 43 بیمار بستری برای COVID-19 ، درمان شده بودند.

         یک مجموعه داده های بهداشت عمومی از کشور چین که در آن 1019 فرد مبتلا به COVID-19 درمان و 37 نفر در اثر این بیماری جان باختند.

         مجموعه ای از داده ها شامل 139 کشته از میان 524 بیمار در پکن که در سال 2003 به SARS ، مبتلا شده بودند. این داده ها نیز در نظر گرفته شدند زیرا ویروس SARS یک ویروس نزدیک به کرونا ویروس جدید SARS-CoV-2 است.

این مطالعه نشان داد که زنان و مردان هر دو به یک اندازه در معرض خطر ابتلا به SARS-CoV-2 هستند اما مردان در معرض خطر ابتلا به عوارض شدید ناشی از بیماری COVID-19 هستند و همچنین بیشتر در معرض خطر مرگ بر اثر این عفونت می باشند. محققان می گویند: مردان مسن با بیماری های زمینه ای به دلیل سن و همچنین جنسیت خود بیشتر در معرض خطر هستند. آنها نوشتند: سن بالاتر و تعداد زیادتر بیماری های زمینه ای در این افراد، با شدت و مرگ و میر در بیماران مبتلا به  COVID- 19  و SARS ، مرتبط بود.

محققان با بررسی هر سه مجموعه از داده ها دریافتند که داده های زنان و مردان در هر سه مجموعه مشابه است. در اولین مجموعه از داده ها، مردان علائم شدیدتری نسبت به زنان نشان دادند. از داده های بهداشت عمومی چین، باز هم مردان 2.4 برابر بیشتر از زنان در اثر ابتلا به این عفونت فوت کرده بودند. بطوریکه میزان تلفات در مردان 70.3 درصد و در بین زنان 29.7 درصد گزارش شد. در سومین مجموعه داده ها در مورد بیماران SARS ، مشخص شد که بیماران مرد در مقایسه با زنان بیشتر جان خود را از دست داده بودند.

کروناویروس جدید دارای پروتئین های اسپایک مانندی (سنبله شکل) در سطح خود می باشد، و این پروتئین به گیرنده های ACE2 بر روی سلول های میزبان متصل می شود و امکان ورود به سلول را بدست می آورد. محققان خاطرنشان كردند: مردانی كه بر اثر SARS و COVID-19 جان خود را از دست داده بودند، دارای سطح بالاتری از ACE2 بودند. این پروتئین در حمله ی ویروسی به سلولهای میزبان نقش دارد. مبتلایان به دیابت و بیماری های قلبی نیز دارای سطح بالاتری از ACE2 هستند و بنابراین نتایج بدتری در COVID-19 دارند.

نتیجه گیری و پیامدها

نویسندگان نتیجه گیری کردند که "جنسیت مذکر یک عامل خطر برای عواقب بدتر مستقل از سن و استعداد ابتلا به COVID است"، آنها گفتند مردان مسن تر با بیماری های زمینه ای، بیشتر در معرض خطر هستند. آنها خواستار تحقیقات بیشتر در این زمینه شدند تا دلیل دقیق خطر بیشتر در مردان را بیابند. آنها اذعان كردند كه این یك مطالعه كوچك بوده است و فقط یك نشانه ی اولیه از این موضوع است که مردان می توانند در معرض خطر COVID-19 شدید و مرگ بر اثر این بیماری باشد. دکتر یانگ گفت: ما توصیه می کنیم که مراقبت های حمایتی اضافی و دسترسی سریع به بخش مراقبت های ویژه برای مردان مسن در نظر گرفته شود.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200429/Men-are-twice-more-likely-to-die-of-COVID-19-than-women.aspx